bip.gov.pl
RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 13.10.2016, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: x

Koncepcja

KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 1 IM JANA BRZECHWY W ŁAZACH W ROKU SZKOLNYM 2016/2017


Koncepcja pracy przedszkola jest dokumentem opartym na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz w aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, programie wychowania przedszkolnego, programach własnych nauczycieli i Statucie Przedszkola.


KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA Z ODDZIAŁEM INTEGRACYJNYM                                                                                      W ŁAZACH
Każde dziecko ma prawo do pełnego dostępu do edukacji bez względu na to, jaki prezentuje potencjał rozwojowy. Przedszkole z oddziałami integracyjnymi daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i pełnosprawnym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji        

i zrozumienia.
Cele strategiczne przedszkola z oddziałem integracyjnym:

  • Zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowania ich do codziennego życia,
  • Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, zrozumienia dla innych zachowań,
  • Wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
  • Integrowanie z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym,
  • Dostrzeganie drugiego człowieka, jego potrzeb, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • Indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi, aby wyrównać szanse edukacyjne,
  • Modelowanie zachowań dzieci zdrowych do niesienia pomocy i do traktowania niepełnosprawnych jako partnerów,
  • Udzielanie dzieciom i ich rodzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na:
  • Bycie sobą wśród innych,
  • Rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji,
  • Wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności,
  • Przygotowanie do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym,

Dziecko ma prawo do:

  • Życia i rozwoju,
  • Swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • Spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
  • Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • Wspólnoty i solidarności w grupie,
  • Aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
  • Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  • Pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
  • Nauki, informacji, badania i eksperymentowania,
  • Nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
  • Doświadczania konsekwencji swojego zachowania,

Zasady pracy
Przedszkole pracuje na bazie programu wychowania przedszkolnego „Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwony Brody. W grupie integracyjnej pracują dwie nauczycielki, które wspomagają pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczestniczą dodatkowo w zajęciach indywidualnych w ramach wczesnego wspomagania, rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie zajęć logopedycznych, socjoterapeutycznych i korekcyjno-kompensacyjnych. Przedszkole realizuje naukę religii oraz inne zajęcia wynikające z potrzeb rodziców i dzieci.


Współpraca z rodzicami.
W procesie wychowania i edukacji w przedszkolu muszą brać aktywny udział rodzice. Nauczyciel przedszkola obok głównych odbiorców swoich działań, jakimi są dzieci, pozostaje w rozlicznych interakcjach z rodzicami swoich podopiecznych. Rodzice w przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.


Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • Dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego dziecka,
  • Wszechstronny rozwój dziecka,
  • Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • Zapoznania rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno- wychowawczej,
  • Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • Przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby rodzice mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb, wspomagać,
  • Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy,
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
  • Ukazanie przedszkola, jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
  • Promowanie placówki w środowisku lokalnym

Formy współpracy z rodzicami obejmują:
zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,

  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
  • prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, artykuły na temat wychowania i opieki nad dziećmi, eksponowanie prac dzieci,
  • prowadzenie strony internetowej,
  • organizację i prowadzenie zajęć i dni otwartych dla rodziców,
  • organizację spotkań ze specjalistami do spraw wychowania i opieki,
  • organizację uroczystości zaspakajających potrzeby kulturowe rodziców, np. inscenizacje, teatrzyki,
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak: Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Dobroci dla Zwierząt, Dzień Niepodległości, Mikołajki, Barbórka, Andrzejki, spotkanie opłatkowe, Jasełka, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, konkurs recytatorski, coroczne występy w MOK Łazy, Dzień Ojca i Matki, pikniki,
  • organizację akcji: „Sprzątanie świata”, „Góra grosza”, „Zbieramy baterie”, „Zbieramy nakrętki”, „Czysty Aniołek”, akcje charytatywne
  • konkursy plastyczne, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy do zajęć itp.

Współpraca z innymi przedszkolami i szkołami:

  • współpraca z placówkami przedszkolnymi w gminie: przeglądy, konkursy, spartakiada sportowa, szkolenia, warsztaty, konferencje, wycieczki,
  • nauczyciele i dzieci odbywające roczne przygotowanie przedszkolne uczestniczą w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych,
  • współpraca z placówkami oświatowymi na terenie miasta (udział w imprezach plenerowych),
  • współpraca z przedszkolami pod patronatem Jana Brzechwy,
  • współpraca z przedszkolami pracującymi metodą Planu Daltońskiego,

Współpraca z innymi instytucjami
W pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej podejmowana jest współpraca z instytucjami na terenie miasta i kraju. Współpraca ta ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturalnym i przyrodniczym.
Celem współpracy z instytucjami jest:

  • rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • satysfakcja z wykonywanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień, nagród,
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
  • urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
  • promocja placówki,

Współpraca z:

  • Urzędem Miasta (udział w konkursach, zapraszanie przedstawicieli władz na imprezy okolicznościowe),
  • Komendą Powiatową Policji (pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kontrola autokarów itp.),
  • Ochotniczą Strażą Pożarną (pogadanki na temat bezpieczeństwa),
  • Publiczną Biblioteką (udział w konkursach, żywych lekcjach przyrody, prezentacjach multimedialnych, zwiedzanie, zapraszanie pracowników w celu czytania bajek dzieciom),
  • Uniwersytetem III Wieku (udział w przedstawieniach, czytanie bajek, udział w uroczystościach),
  • Ośrodkiem zdrowia (pogadanki na temat zdrowia, badania przesiewowe wzroku, słuchu, stomatologiczne),
  • Miejskim Ośrodkiem Kultury w Łazach (udział w konkursach, piknikach, przeglądach twórczości artystycznej –Stokrotkowo, teatrzykach, przedstawieniach, uroczystościach),
  • Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji
  • Placówkami przedszkolnymi (udział w konkursach, przeglądach),
  • Placówkami szkolnymi (udział w konkursach, korzystanie z sali gimnastycznej, zajęcia otwarte dla 5 i 6 -latków),
  • Kołami Gospodyń Wiejskich (zapraszanie na uroczystości, pikniki, pogadanki),
  • Poradnią psychologiczno- Pedagogiczną w Zawierciu,
  • LO im. Prof. R. Gostkowskiego,

Promocja placówki
Promocja placówki jest w dzisiejszej rzeczywistości niezbędnym elementem zarządzania placówką, a jej jakość zależy zarówno od dyrektora, Rady Pedagogicznej, jak i od pozostałych pracowników. Należy uświadomić sobie prostą zasadę, iż bez wystarczającej ilości dzieci nie może funkcjonować żadna placówka oświatowa w gospodarce rynkowej, dlatego marketing usług edukacyjnych ciągle się rozwija w krajach Unii Europejskiej i nie tylko.


Działania promocyjne obejmują:

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • Rozpowszechnianie imienia patrona przedszkola w środowisku,
  • Nawiązanie współpracy z przedszkolami pod patronatem Jana Brzechwy,
  • Nawiązanie współpracy z przedszkolami pracującymi metodą Planu Daltońskiego,
  • Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
  • Promowanie działań idących w kierunki integracji dzieci, tworzenie grup integracyjnych,
  • Prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony Internetowej,
  • Organizacja uroczystości między przedszkolnych,
  • Prowadzenie strony internetowej placówki,
  • Artykuły w prasie lokalnej oraz na stronach internetowych,
  • Dbanie o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
  • Upowszechnianie informacji o przedszkolu (artykuły w prasie, Internecie, prowadzenie strony internetowej przedszkola, kącik informacyjny dla rodziców, tablice ogłoszeń,),
  • Kontynuacja zagadnień związanych z programami „Czyste Powietrze Wokół Nas”

Dalsza praca nad naszą koncepcją:

  • Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje, na początku roku szkolnego, egzemplarz Koncepcji, żeby mógł z nią pracować,
  • Zmiany w tekście będą nanoszone przy akceptacji Rady Pedagogicznej i rodziców,
  • Raz w roku, na zebraniu Rady Rodziców, podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i wdrożenia nowych wniosków do pracy,
  • Rodzice zapoznają się z Koncepcją na zebraniach grupowych a także zostaną poinformowani o możliwości uwzględnienia ich sugestii dotyczących funkcjonowania placówki w trakcie modyfikacji Koncepcji, nauczyciele pozyskają informację o akceptacji Koncepcji przez wypełnienie anonimowej ankiety dla rodziców.

Zamierzenia do dalszej pracy:
W zakresie bazy:

  • Całościowy remont budynku przedszkola,
  • Wyposażenie kuchni w nowoczesny sprzęt gastronomiczny,
  • Sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny, przystosowany także dla dzieci niepełnosprawnych,
  • Doposażenie placówki w przybory gimnastyczne, pomoce dydaktyczne, zabawki, pomoce do zajęć indywidualnych i terapeutycznych,
  • Zlikwidowanie barier architektonicznych, przystosowanie budynku dla dzieci niepełnosprawnych, zamontowanie windy,
  • Remont łazienek dla dzieci,
  • Malowanie sal,
  • Drobne prace remontowe,

w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:

  • planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku,
  • zwiększenie liczby uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców,
  • zwiększenie ilości warsztatów i szkoleń dla rodziców,
  • zwiększenie ilości wycieczek regionalnych,
  • bezpłatne dyżury specjalistów w zakresie problemów wychowawczych,

w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli

  • dalsze doskonalenie nauczycieli z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
  • wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
  • zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje w prasie i Internecie,
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor- nauczyciel, nauczyciel- nauczyciel,

w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola

  • kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami wykorzystywanymi w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich oraz akcjach i kampaniach społecznych,
  • sukcesywne dążenie do otrzymania certyfikatu Przedszkola Daltońskiego,
  • występowanie z dziećmi na uroczystościach gminnych,
  • wdrażanie rodziców do pomocy i pracy na rzecz przedszkola,

                                                                    MISJA PRZEDSZKOLA
                                                          Moje przedszkole to mój drugi dom,
                                                                            bo stawia na Mnie,
                                                              na moje szczęśliwe dzieciństwo
                                                                i na mój wszechstronny rozwój.

                                                                    Powiedz mi, a zapomnę
                                                                       pokaż, a zapamiętam
                                                                         pomóż wziąć udział
                                                                               a zrozumiem…


„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu: o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.” Robert Flughum


Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zdrowych i niepełnosprawnych zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.


Pragniemy wyposażyć dzieci w wiedzę wszechstronną, ułatwiającą odnalezienie swojego miejsca w życiu dorosłym. Chcemy wyrównywać i kompensować braki, opóźnienia w rozwoju i zaniedbania wychowawcze, u dzieci sprawnych inaczej.


Zmierzamy aby w naszym przedszkolu każde dziecko podejmowało działania pozwalające reorganizować dotychczasowe doświadczenia i na podstawie jego składników tworzyć lub odkrywać coś dla niego nowego i pożytecznego.


Wierzymy, że wspólnie z rodzicami będziemy wspomagać dziecko w pokonywaniu trudności w procesie rozwoju i troszczyć się o spójność wysiłków wychowawczych domu i przedszkola.


ZWRACAMY SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ NA PROMOCJĘ I WDRAŻANIE ZACHOWAŃ                POZWALAJĄCYCH UNIKNĄĆ ZAGROŻEŃ WYNIKAJĄCYCH Z SZERGU    NIEBEZPIECZEŃSTW Z JAKIMI MOGĄ ZETKNĄĆ SIĘ DZIECI W WIEKU              PRZEDSZKOLNYM.


WIZJA PRZEDSZKOLA

1. Skutecznie przygotowujemy dzieci zdrowe i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do dalszych etapów kształcenia.
2. Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem w harmonii z otoczeniem i przyrodą.
3. Stwarzamy warunki sprzyjające aktywnemu i indywidualnemu rozwojowi dziecka, dostosowane do jego potrzeb i możliwości, a także sfery najbliższego rozwoju, na miarę przedszkola równych szans.
4. Rozwijamy u dzieci poczucie empatii, które jest drogą do integracji społecznej.
5. Dajemy dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z innymi, kreatywnego myślenia, działania.
6. Kształtujemy podstawowe wartości: życzliwości, tolerancji poprzez kontakty dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi.
7. Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci oraz aktywizowaniu ich do udziału w życiu społecznym.
8. Chcemy wychować dziecko z bogata wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli.
9. Zmierzamy do wychowania dziecka samodzielnego, kreatywnie myślącego, otwartego na kontakty z otoczeniem, umiejącego współdziałać z innymi, wszechstronnie rozwiniętego absolwenta przedszkola.
10. Przyzwyczajamy do poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych.
11. Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami i sojusznikami w organizowaniu procesu dydaktyczno –wychowawczego i opiekuńczego. Jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas DZIECKO.


ZASOBY LUDZKIE
Wykwalifikowana, kompetentna i odpowiedzialna kadra pedagogiczna
Zespół specjalistów- logopedzi, oligofrenopedagodzy, pedagodzy specjalni z zakresu terapii pedagogicznej, socjoterapii, gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, tańca, języka angielskiego,


ZASOBY MATERIALNE
Sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci
Gabinet logopedyczny wyposażony w pomoce i specjalistyczny sprzęt
Ogród przedszkolny umożliwiający pobyt i zabawę dzieci na świeżym powietrzu, korzystanie z nowoczesnego, bezpiecznego placu zabaw
Zaplecze do ćwiczeń gimnastycznych na salach
Specjalistyczny komputer wspomagający rozwój dziecka,


ZADANIA UJĘTE W PLANIE ROZWOJU PRZEDSZKOLA

  • Motywowanie dzieci do pracy i wysiłku nad sobą
  • Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych, patriotycznych i prozdrowotnych (szeroko rozumiane bezpieczeństwo)
  • Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści programowych zawartych w podstawie programowej, programie wychowania przedszkolnego, rocznym planie pracy, programach własnych oraz programach pracy indywidualnej dla dzieci niepełnosprawnych
  • Wszechstronna współpraca z rodziną w celu ujednolicenia działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych
  • Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych

We wszystkich tych działaniach należy uwzględnić cele ukierunkowane na poszczególne grupy osób- dzieci, rodziców, nauczycieli i personelu.

Dziecko Rodzice Nauczyciele
Poznaje swoje prawa i obowiązki Otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka Są aktywni i twórczy
Jest akceptowane takie,jakie jest Uzyskują pomoc specjalistów Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Czuje się bezpiecznie Wyrażają swoją opinię Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentacji placówki
Ma możliwość indywidualnego rozwoju, osiąga sukces Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola Tworzą i ralizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i placówki
Uczy się dostrzegać swoje mocne strony Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach i szkoleniach
Buduje pozytywny wizerunek samego siebie Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola
Uczy się dostrzegać problemy innych

Moniturują efektywność własnej pracy 

Dzilą się wiedzą oraz doświadczeniem z innymi nauczycielami

Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą powodzenie nauki w szkole

Podnoszą kwalifikacje zawodowe

Prowadzą wnikliwe obserwacje pedagogiczne


PLAN ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2016/2017
OBSZAR
ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI
TERMINY, OSOBY ODPOWIEDZIALNE
EWALUACJA

Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
Monitorowanie i ewaluacja realizowanych programów
Cały rok,
Autorzy programów,
dyrektor
Arkusze analizy dokumentacji przedszkola,
Arkusze obserwacji dzieci młodszych,
arkusze dojrzałości szkolnej

Dbałość o bezpieczeństwo i upowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa wśród dzieci


Program Adaptacyjny „Będę przedszkolakiem”
Program Edukacyjny „Mali odkrywcy”
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele

A. Kowalik
M. Wydmuch


M. Półtorak-Nowakowska

M. Półtorak -Nowakowska

Wpisy do dzienników,
Dokumentacja przedszkolna,

„Czyste Powietrze Wokół Nas”,
„Przedszkolak zuch –lubi ruch” –program profilaktyczny

Program własny

Program własny

Planowanie oraz prowadzenie zajęć i zabaw ogólnorozwojowych
w ogrodzie przedszkolnym
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
Wpisy do dzienników,
Dokumentacja przedszkola

Wykorzystywanie na zajęciach zabaw badawczych i eksperymentów dostosowanych do wieku dzieci
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
Program „Mali odkrywcy”
Wpisy do dziennika,
Realizacja rocznego zadania,

Procesy zachodzące w przedszkolu
Monitorowanie założeń koncepcji pracy przedszkola i modyfikowanie ich w miarę potrzeb
Cały rok,
M. Półtorak-Nowakowska
Dyrektor, rodzice
Protokoły rady pedagogicznej

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju
Cały rok,
Zespół specjalistów,
dyrektor
Arkusze obserwacji dzieci
Oświadczenia rodziców
Dzienniki pracy indywidualnej

Prowadzenie działań w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele
Sprawozdania nauczycieli,
Ewaluacja, zajęcia rewalidacyjne, zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Rozwijanie współpracy z instytucjami lokalnymi działającymi na rzecz przedszkola
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele,
dyrektor
Plany współpracy ze środowiskiem lokalnym

Promocja przedszkola
Cały rok,
Wszyscy nauczyciele,
dyrektor
Strona internetowa przedszkola,
Publikacje w prasie lokalnej
i Internecie, tablica ogłoszeń,
kącik dla rodziców
Udział w konkursach i akcjach na terenie gminy

Aktywizowanie rodziców do współpracy z przedszkolem
Cały rok,
Nauczyciele,
dyrektor
Sprawozdania nauczycieli ze współpracy z rodzicami (pedagogizacja, kontakty indywidualne, zebrania grupowe, uroczystości, konkursy, udział w zajęciach)

Wspieranie rodziców w funkcji wychowawczej
Cały rok,
Nauczyciele, specjaliści
dyrektor
Protokoły zebrań z rodzicami, zeszyt kontaktów z rodzicami, wpisy do dziennika
Organizowanie spotkań ze specjalistami, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kontakty indywidualne,

Zarządzanie przedszkolem
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego
Wrzesień 2017
dyrektor
Informacja dyrektora o realizacji planu nadzoru pedagogicznego

Monitorowanie dokumentacji pod kątem zgodności z aktualizowanymi przepisami prawa
Cały rok
dyrektor
Zapisy w protokole rady pedagogicznej, wpisy do dzienników,

Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przez nauczycieli
Cały rok,
dyrektor
Arkusz analizy dokumentacji (arkuszy obserwacji, zeszytów obserwacji, arkuszy diagnostycznych)

Określenie potrzeb w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli
Wrzesień 2017
Lider wspomagania nauczycieli
Ankiety dla nauczycieli,
Plan wspomagania nauczycieli

Wykorzystanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce pedagogicznej i upowszechnianie ich wśród nauczycieli przedszkola- zajęcia koleżeńskie
Cały rok,
Lider wspomagania nauczycieli
Materiały szkoleniowe,
Konspekty,
Rady Pedagogiczne Szkoleniowe,

Wzbogacanie bazy przedszkola, polepszanie warunków pracy przedszkola (zakup zabawek, przyborów gimnastycznych, pomocy dydaktycznych, remont sal, poszukiwanie sponsorów
Cały rok,
Dyrektor
Rada Rodziców
Informacje dyrektora przekazywane do UM na zebraniach Dyrektorów
ZMIANY WPROWADZIŁA: Magdalena Półtorak-Nowakowska

PRACOWNICY PRZEDSZKOLA: DYREKTOR: RADA PEDAGOGICZNA:



Opublikował: Urszula Bogłowska
Publikacja dnia: 13.10.2016
Podpisał: Urszula Bogławska
Dokument z dnia: 12.10.2016
Dokument oglądany razy: 1 381