bip.gov.pl
RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 05.03.2014, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: x

Statut

 <p>STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 1 W ŁAZACH</p>
<p>Tekst jednolity opracowany w oparciu o obowiązujące akty prawne:</p>
<p>1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (j.t. Dz.U.z 2004r. Nr 256 poz.2572) z p&oacute;źniejszymi zmianami; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r.w sprawie ramowych statut&oacute;w publicznego przedszkola oraz publicznych szk&oacute;ł (Dz.U.Nr 61 poz.624) z p&oacute;źniejszymi zmianami; 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i plac&oacute;wkach; 4. Ustawa z 13 czerwca 2013r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niekt&oacute;rych innych ustaw (Dz. U. z 2013r. Poz. 827); 5. Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niekt&oacute;rych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 7); ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OG&Oacute;LNE &sect; 1 1. Publiczne Przedszkole Nr 1 w Łazach NIP 649-20-16-581 REGON 272001603 2. Siedziba przedszkola znajduje się w Łazach w budynku przedszkola przy ulicy Topolowej 9 i budynku przy ulicy Kolejowej 8 przedszkole dysponuje 2 salami dydaktycznymi z łazienkami, gabinetem dyrektora oraz pomieszczeniem gospodarczym. Szatnia dla dzieci i korytarz przedszkolny użytkowany jest wsp&oacute;lnie ze Stowarzyszeniem Mała Szkoła w Rokitnie Szlacheckim. 3. Nazwa przedszkola używana przez przedszkole w pełnym brzmieniu: Publiczne Przedszkole Nr 1 42-450 Łazy ul. Topolowa 9 4. Przedszkole jest jednostką budżetową. 5. Organem prowadzącym jest Urząd Miasta Łazy, a nadz&oacute;r pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach - Delegatura w Sosnowcu. ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA &sect; 2 1. Zgodnie z nową podstawą programową celem wychowania przedszkolnego jest: 1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. 2. Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe. 3. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stres&oacute;w i porażek. 4. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, kt&oacute;re są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi. 5. Stwarzanie warunk&oacute;w sprzyjających wsp&oacute;lnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zr&oacute;żnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. 6. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną: zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. 7. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w spos&oacute;b zrozumiałych dla innych. 8. Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne. 9. Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy r&oacute;wieśniczej i wsp&oacute;lnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej. 10. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, kt&oacute;re są ważne w edukacji szkolnej. 2. Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez: 1. Organizowanie opieki i pracy indywidualnej w trosce o dobro dziecka; 2. Dbanie o harmonijny rozw&oacute;j dziecka; 3. Kształtowanie umiejętności wsp&oacute;łżycia i wsp&oacute;łdziałania w zespole; 4. Wyr&oacute;wnanie r&oacute;żnic rozwojowych i społecznych; 5. Możliwość systematycznych, indywidualnych kontakt&oacute;w z rodzicami i rodziną; 6. Dbanie o osiągnięcie gotowości szkolnej w aspekcie rozwoju emocjonalnego, społecznego i umysłowego. 3. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi podczas pobytu dziecka w przedszkolu, określonego przez rodzic&oacute;w w umowie zawartej pomiędzy rodzicami dziecka, a dyrektorem przedszkola: 1) Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowuje metody i sposoby oddziaływania do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, a w szczeg&oacute;lności: a) dziecko przebywające w przedszkolu jest pod opieką nauczycielki, kt&oacute;ra organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć; b) dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć; c) nauczycielka jest wypełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zar&oacute;wno pod względem fizycznym jak i psychicznym; d) każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia; e) nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowank&oacute;w; f) nauczycielka może opuścić dzieci w stacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi; g) obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomienie dyrekcji oraz rodzic&oacute;w o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach np. temperatura itp.; h) w wypadkach nagłych wszystkie działania pracownik&oacute;w przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom; i) w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowank&oacute;w żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodzic&oacute;w poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach; wychowankowie za zgodą rodzic&oacute;w mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadk&oacute;w, opłatę z tego tytułu uiszczają rodzice - prawni opiekunowie na początku roku szkolnego (wrzesień); j) obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepis&oacute;w BHP i P POŻ; 2). Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekun&oacute;w zgodnie z Regulaminem wycieczek obowiązującym w przedszkolu. 4. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodzic&oacute;w (prawnych opiekun&oacute;w) lub upoważnioną przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo (upoważnienie musi być sporządzone na piśmie i własnoręcznie podpisane). 1) Rodzic lub osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania od pracownika przedszkola przez rodzica). 2) Osoba odbierająca dziecko nie może mieć mniej niż 18 lat. W szczeg&oacute;lnych przypadkach może być wyrażona zgoda na odbi&oacute;r dziecka przez osobę nieletnią na podstawie upoważnienia wydanego przez rodzic&oacute;w prawnych opiekun&oacute;w. 3) Życzenie rodzic&oacute;w dotyczące odbierania dziecka przez jednego z rodzic&oacute;w musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola. 4) Rodzicom lub osobom przez nich upoważnionym, będących w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, dzieci nie są oddawane pod opiekę. 5) Przedszkole realizuje zadania zgodnie z Deklaracją Praw Dziecka i Konwencją o Prawach Dziecka. 6) Przedszkole realizuje prawa dziecka do: - indywidualnego procesu nauczania i własnego tempa rozwoju; - aktywnego kształcenia kontakt&oacute;w społecznych i otrzymywania w tym pomoc; - aktywnej dyskusji z dorosłymi, - akceptacji takim jakim jest, - zabawy i wyboru towarzysza zabawy, - badania i eksperymentowania, - do nauki i regulowania własnych potrzeb, 7) Wobec rodziny (opiekun&oacute;w) przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze: a) pomaga w rozpoznaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej, b) informuje na bieżąco o postępach dziecka, c) uzgadnia wsp&oacute;lnie z rodzicami kierunek i zakres działań realizowanych w przedszkolu, d) w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w kt&oacute;rym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej, wydaje się rodzicowi informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji i prowadzonych obserwacji pedagogicznych; 8) Przedszkole wsp&oacute;łdziała nie tylko z rodzicami dzieci lecz także z instytucjami kulturalno-oświatowymi, zdrowotnymi, społecznymi i gospodarczymi. 9) Nauczyciele opracowują programy własne, kt&oacute;re opiniują i zatwierdza Rada Pedagogiczna. Celem tworzenia tych program&oacute;w jest polepszanie jakości pracy poprzez wprowadzenie nowatorskich metod i form pracy z dzieckiem. 10) W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe uwzględniające potrzeby i możliwości dzieci, realizowane są one w ramach sz&oacute;stej bezpłatnej godziny pobytu dziecka w przedszkolu. 11) W przedszkolu dzieciom udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. 1. Pomoc psychologiczna &ndash; pedagogiczna udzielona przedszkolu polega na : a) rozpoznaniu i zaspakajaniu indywidualnych możliwości rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych; b) wspieraniu rodzic&oacute;w i nauczycieli w rozwiązywaniu problem&oacute;w wychowawczych i dydaktycznych; c) rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodzic&oacute;w; 2. Pomoc psychologiczna &ndash; pedagogiczna udzielana jest w szczeg&oacute;lności dzieciom: niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, z zaniedbaniami środowiskowymi, z trudnościami adaptacyjnymi. 3. Pomoc psychologiczno &ndash; pedagogiczna udzielana jest z inicjatyw: dziecka, rodzic&oacute;w dziecka, nauczyciela lub specjalisty, poradni psychologiczno &ndash; pedagogicznej. 4. Pomoc psychologiczno &ndash; pedagogiczna udzielana jest w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno &ndash; kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym, a także w formie porad i konsultacji. 5. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana i udzielana we wsp&oacute;łpracy z : - rodzicami dzieci, z poradniami psychologiczno &ndash; pedagogicznymi, z plac&oacute;wkami doskonalenia nauczycieli, z innymi przedszkolami, plac&oacute;wkami. 6. Korzystanie z pomocy psychologiczno &ndash; pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne. a) Formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej: - zajęcia korekcyjno - kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestnik&oacute;w do 5; - zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami mowy, liczba uczestnik&oacute;w wynosi do 4; - zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizowane są dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestnik&oacute;w zajęć do 10. Rozdział III ORGANY PRZEDSZKOLA &sect; 3 1. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty z p&oacute;źniejszymi zmianami organami przedszkola są : 1) dyrektor przedszkola, 2) Rada Pedagogiczna, 3) Rada Rodzic&oacute;w, 2. Rada pedagogiczna i rada rodzic&oacute;w uchwalają regulaminy swojej działalności, kt&oacute;re nie mogą być sprzeczne z przepisami i niniejszym statutem. &sect; 4 1.Dyrektor przedszkola wypełnia powierzone mu zadania, a w szczeg&oacute;lności: 1) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą plac&oacute;wki oraz reprezentuje przedszkole na zewnątrz. 2) Sprawuje nadz&oacute;r pedagogiczny: a) opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, przedstawia go radzie pedagogicznej i radzie rodzic&oacute;w do dnia 15 września roku szkolnego, kt&oacute;rego dotyczy plan; b) przed zakończeniem każdego roku szkolnego przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodzic&oacute;w informację o realizacji planu nadzoru; c) opracowuje roczne plany pracy; d) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy oraz gromadzi niezbędne niezbędne informacje do planowania doskonalenia nauczycieli; e) wspomaga rozw&oacute;j zawodowy nauczycieli, w szczeg&oacute;lności poprzez organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz systematyczną wsp&oacute;łpracę z plac&oacute;wkami doskonalenia nauczycieli; 3) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektami do niego należącymi; 4) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 5) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących; 6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym plac&oacute;wki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie; 7) wsp&oacute;łpracuje z radą rodzic&oacute;w; 8) wykonuje inne zadania wynikające z przepis&oacute;w szczeg&oacute;łowych; 2. Dyrektor plac&oacute;wki może skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w przypadkach określonych w statucie plac&oacute;wki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w plac&oacute;wce nauczycieli i pracownik&oacute;w nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczeg&oacute;lności decyduje: 1) w sprawach zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracownik&oacute;w plac&oacute;wki; 2) przyznawania nagr&oacute;d oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom plac&oacute;wki; 3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń i innych wyr&oacute;żnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracownik&oacute;w plac&oacute;wki; 4. Dyrektor plac&oacute;wki w wykonywaniu zadań wsp&oacute;łpracuje z radą pedagogiczną i radą rodzic&oacute;w: 1) zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczeg&oacute;lnymi organami przedszkola; 2) w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organ&oacute;w przedszkola. 3) Organizuje pomoc psychologiczno -pedagogiczną dla dzieci: - powołuje zespoły składające się z nauczycieli oraz specjalist&oacute;w prowadzących zajęcia z dzieckiem, - wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu (jeden koordynator może kierować pracami kilku zespoł&oacute;w), - na podstawie zaleceń zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, - informuje na piśmie rodzic&oacute;w dziecka o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, - decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania uczniowi danej formy pomocy na podstawie wcześniejszej oceny efektywności tej pomocy, dokonanej przez zesp&oacute;ł, - informuje rodzic&oacute;w o terminie spotkania zespołu, - wnioskuje o udział w spotkaniu przedstawicieli poradni psychologiczno- pedagogicznej w tym specjalistycznej. 5. Do zadań Dyrektora należy planowania, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy przedszkola ,a w szczeg&oacute;lności: 1) tworzenie warunk&oacute;w do realizacji zadań dydaktycznych,wychowawczych | i opiekuńczych przedszkola; 2) kształtowanie tw&oacute;rczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunk&oacute;w pracy i stosunk&oacute;w pracowniczych; 3) wsp&oacute;łdziałanie z gminą jako organem prowadzącym przedszkole poprzez realizowanie jego wniosk&oacute;w w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty; 4) przedkładanie do zaopiniowania radzie rodzic&oacute;w, a następnie radzie pedagogicznej, projekt&oacute;w plan&oacute;w pracy przedszkola. Kierowanie ich realizacją, składanie radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola; 5) ustalenie po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, organizacji pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć; 6) Przekładanie radzie rodzic&oacute;w do zaopiniowania, a następnie radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały projekt&oacute;w innowacji i eksperyment&oacute;w pedagogicznych; 7) przekładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wynik&oacute;w pracy przedszkola; 8) opracowanie i realizowanie planu finansowego przedszkola, stosownie do przepis&oacute;w określających zasady gospodarki finansowej przedszkoli oraz przedstawieniu projektu do zaopiniowania radzie pedagogicznej i radzie rodzic&oacute;w; 9) przydzielenie nauczycielom w uzgodnieniu z radą pedagogiczną stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych; 10) sprawozdanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w przepisach, w tym systematyczne hospitowanie zajęć prowadzonych poprzez nauczycieli, prowadzenie dokumentacji hospitalizacji; 11) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania dzieci do przedszkola oraz przenoszenie do innych oddział&oacute;w; 12) organizowanie warunk&oacute;w prawidłowej realizacji konwencji o prawach dziecka oraz umożliwiania wychowankom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej; 13) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym; 14) realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczyciela oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach; 15) załatwianie spraw osobowych pracownik&oacute;w przedszkola; 16) określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracownik&oacute;w, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunk&oacute;w; 17) wsp&oacute;łdziałanie z Zakładowymi Organizacjami Związkowymi działającymi w przedszkolu, w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami; 18) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem; 19) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy; 20) egzekwowanie przestrzegania przez wychowank&oacute;w i pracownik&oacute;w przedszkola ustalonego w przedszkolu porządku oraz dbanie o czystość i estetykę przedszkola; 21) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjnoprawną przedszkola; 22) Organizowanie wyposażenia przedszkola w środki dydaktyczne i sprzęt przedszkolny; 23) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli; 24) organizowanie przeglądu technicznego przedszkola oraz prac konserwacyjno-remontowych; 25) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku przedszkola; 26) dyrektor po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną projektu arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny przekłada go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu; 27) dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania; 6. Dyrektor przedszkola sprawuje bezpośredni nadz&oacute;r nad prawidłową realizacją zdań zalecanych nauczycielom &sect; 4 pkt.5 ust.9. 7. Dyrektor wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole. &sect; 5 1.Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola. 1) W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu, dla kt&oacute;rych praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. 2) Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola. 3) Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym p&oacute;łroczu, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę potrzeb. 4) Przewodniczący prowadzi i przegotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członk&oacute;w o terminie porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. 5) Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, og&oacute;lne wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego, oraz informuje o działalności przedszkola. 6) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. 7) Zebrania rady są protokołowane. 8) Protokolant jest wybierany na okres 1 roku szkolnego. 2. Do kompetencji stanowiących rady należy: 1) Zatwierdzanie plan&oacute;w pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez radę rodzic&oacute;w. 2) Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i nowatorstwa pedagogicznego. 3) Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola. 4) Podejmowanie uchwał w sprawach skreślania dzieci z listy uczęszczających do przedszkola. 5) Uchwalanie statutu przedszkola i jego organizacji. 6) Ustala regulamin swojej działalności. 3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczeg&oacute;lności: 1) Organizację pracy przedszkola w tym ramowy rozkład dnia. 2) Projekt planu wykorzystania środk&oacute;w finansowych w ramach budżetu i środk&oacute;w specjalnych. 3) Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagr&oacute;d i innych wyr&oacute;żnień. 4) Propozycje dyrektora plac&oacute;wki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 5) W sprawie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący. 6) W sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektorowi na kolejne okresy. 7) Opiniuje kandydata na stanowisko dyrektora wskazanego bez konkursu. 8) Dopuszcza do użytku w przedszkolu program&oacute;w. 9) Wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych. 4. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmian i przedstawia do zaopiniowania radzie rodzic&oacute;w. Rada Pedagogiczna uchwala zmiany statutu. 5. Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora. Organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną 6.Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głos&oacute;w w obecności co najmniej połowy członk&oacute;w. 7. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, kt&oacute;re mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodzic&oacute;w, a także nauczycieli i innych pracownik&oacute;w przedszkola. 8. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwały, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały, dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący plac&oacute;wkę oraz organ sprawujący nadz&oacute;r pedagogiczny. Organ sprawujący nadz&oacute;r pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym plac&oacute;wkę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadz&oacute;r pedagogiczny jest ostateczne. &sect; 6 1.W przedszkolu działa Rada Rodzic&oacute;w, stanowiąca reprezentacje rodzic&oacute;w dzieci, jest społecznie działającym organem na rzecz przedszkola. 1) Rada Rodzic&oacute;w uchwala regulamin swojej działalności, kt&oacute;ry nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola. 2) W skład Rady Rodzic&oacute;w wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodzic&oacute;w wychowank&oacute;w danej plac&oacute;wki. 2. Rada Rodzic&oacute;w może wystąpić do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadz&oacute;r pedagogiczny, rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw plac&oacute;wki. 3. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodzic&oacute;w może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodzic&oacute;w, oraz innych źr&oacute;deł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodzic&oacute;w określa odrębny regulamin. 4. Tryb wyboru członk&oacute;w Rady Rodzic&oacute;w określa Regulamin Rady Rodzic&oacute;w Przedszkola. 5. Rada Rodzic&oacute;w : 1) Wsp&oacute;łdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci, rodzinę i plac&oacute;wkę. 2) Uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy plac&oacute;wki i zaspakajania potrzeb dzieci. 3) Przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu pracy przedszkola. 6. Rada Rodzic&oacute;w opiniuje: 1) Statut przedszkola; 2) Przedszkolny zestaw program&oacute;w; 3) Plan pracy przedszkola, projekt innowacji i eksperyment&oacute;w pedagogicznych. 7. Rodzice i nauczyciele wsp&oacute;łdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci poprzez r&oacute;żne formy wsp&oacute;łpracy, uwzględniając prawo rodzic&oacute;w do: 1) znajomości zadań wynikających z planu rocznego i plan&oacute;w miesięcznych w danej grupie; 2) uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju podczas rozm&oacute;w indywidualnych, zebrań grupowych, zajęć otwartych dla rodzic&oacute;w; 3) rodzice mogą wyrażać opinię na temat pracy przedszkola organom nadzorującym plac&oacute;wkę; &sect; 7 1.Wsp&oacute;łdziałanie organ&oacute;w przedszkola polega na: 1) Właściwym wykonywaniu kompetencji tych organ&oacute;w określonych w przepisach prawa i statucie przedszkola. 2) Realizacji zadań zawartych w planach pracy organ&oacute;w na dany rok szkolny. 3) Bieżącej wymianie informacji pomiędzy organami przedszkola. 4) Uczestniczeniu dyrektora przedszkola i innych członk&oacute;w rady pedagogicznej w zebraniach rady rodzic&oacute;w w posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowujących pracę opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną i innych potrzeb. 2.Organy przedszkola wsp&oacute;łdziałając ze sobą dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i zawartych szczeg&oacute;łowo w statucie. 3.Wsp&oacute;łdziałanie organ&oacute;w przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunk&oacute;w rozwoju wychowankom oraz podnoszenie jakości pracy plac&oacute;wki. 4. Spory między organami rozwiązuje dyrektor przedszkola uwzględniając kompetencje tych organ&oacute;w zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego. 5.Zasady rozwiązywania spor&oacute;w pomiędzy organami przedszkola: 1) W przypadku powstania w przedszkolu sytuacji konfliktowej, wszystkie organy przedszkola są zobowiązane do podjęcia wszelkich działań, leżących w ich kompetencjach, w celu zażegnania konfliktu i osiągnięcia porozumienia. 2) Spory winny być rozstrzygane wewnątrz danego organu przedszkola. 3) W rozstrzyganiu spraw między organami plac&oacute;wki biorą udział strony zainteresowane. Pierwszą instancją rozstrzygającą w sporach jest dyrektor plac&oacute;wki. W sprawie między dyrektorem a organami przedszkola instancją jest organ prowadzący. Przy braku porozumienia instancja staje się organ nadzorujący. 4) Spory rozstrzygane są w drodze negocjacji i mediacji przy wsp&oacute;łudziale wszystkich oponent&oacute;w. 5) Metody i formy rozstrzygania sporu (konfliktu) ustalają strony między sobą - negocjacje, mediacje. Strony sporu delegują swoich przedstawicieli np. do negocjacji. 6) W przypadku gdy dyrektor plac&oacute;wki nie jest stroną w sporze przyjmuje on kompetencje rozjemcy bądź arbitra. Decyzja dyrektora jest nieodwołalna. 7) Gdy dyrektor jest stroną sporu (konfliktu) to mediacje prowadzi osoba z zewnątrz, kt&oacute;rą zaakceptują wszystkie strony konfliktu. Osoba ta winna posiadać pełne kompetencje w materii sporu - decyzja tej osoby jest ostateczna. 6. W przypadku występowania przeciągających się spor&oacute;w, strony mogą wystąpić z prośbą o interwencję do organu prowadzącego przedszkole lub organu nadzoru, stosownie do kompetencji tego organu. Postępowanie wyjaśniające winno odbywać się na terenie przedszkola. 7.W sytuacji, gdy strony nie osiągają porozumienia, spory rozwiązuje: 1) Dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole i Kuratorium Oświaty w sprawach należących do kompetencji tych organ&oacute;w, jeżeli sp&oacute;r dotyczy rady pedagogicznej z radą rodzic&oacute;w. 2) Organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z Kuratorem Oświaty stosownie do kompetencji Kuratora, jeżeli sp&oacute;r dotyczy dyrektora przedszkola z pozostałymi organami przedszkola. Rozdział IV ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych poprzez organ prowadzący. Rok szkolny w przedszkolu trwa 1 września do 31 sierpnia. Arkusz organizacji przedszkola na dany rok szkolny zatwierdza organ prowadzący. 2. Przerwy pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo - gospodarczych. 3. W og&oacute;lnym czasie pracy przedszkola - 5 godzin przeznaczonych jest na realizację podstawy programowej. 4. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez Ministra Edukacji Narodowej. 5. Przedszkole czynne jest w dni robocze - od poniedziałku do piątku. 6. Przedszkole posiada 7 sal zabaw i zajęć wyposażonych odpowiednio do grup wiekowych w pomoce dydaktyczne, a także teren rekreacyjny z niezbędnym sprzętem do realizacji pracy dydaktyczno &ndash; wychowawczej. 7. Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne na podstawie: 1) podstawy programowej opracowanej przez MEN; 2) programu wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu program&oacute;w. 8. Przedszkole wsp&oacute;łpracuje z organem prowadzącym, organem sprawującym nadz&oacute;r pedagogiczny, rodziną dzieci oraz środowiskiem. 9. Pracą przedszkola kieruje dyrektor. 10. Dyrektor i pracownicy ponoszą odpowiedzialność za merytoryczne i formalne wykonanie obowiązk&oacute;w. 11. Dyrektorowi podlegają: 1) Rada Pedagogiczna; 2) księgowa; 3) sekretarka; 4) intendent; 5) kucharki; 6) pomoc kucharki; 7) woźne oddziałowe; 8) konserwator/dozorca/pracownik gospodarczy. 12. Pracownicy pedagogiczni i obsługi są zatrudniani wg potrzeb organizacyjnych plac&oacute;wki oraz arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny. 13. Każdy pracownik podlega dyrektorowi przedszkola (w razie jego nieobecności osobie przez niego upoważnionej). 14. Kontrolę funkcjonalną w przedszkolu sprawuje dyrektor. 15. Kontrolę przeprowadza się w ramach bieżących czynności służbowych. 16. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracownik&oacute;w określają odrębne przepisy. &sect; 9 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niesprawności. 2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25. 3.W przedszkolu może funkcjonować 7 oddział&oacute;w. 4. Do realizacji cel&oacute;w statutowych przedszkole posiada sale zabaw i zajęć dla poszczeg&oacute;lnych oddział&oacute;w, łazienki, szatnie, kuchnię, odpowiednie pomieszczenia gospodarcze, bibliotekę. 5. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrod&oacute;w przedszkolnych z odpowiednio dobranymi urządzeniami, dostosowanymi do wieku dzieci. 6. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. 7. W przedszkolu może być zorganizowane za zgodą organu prowadzącego nauczanie indywidualne oraz wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. 8. W przedszkolu można utworzyć oddziały integracyjne. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15-20 dzieci, w tym od 3-5 dzieci niepełnosprawnych. 9. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej określającej ich poziom rozwoju psychologicznego i stanu zdrowia. 10.W przedszkolu może być zorganizowane za zgodą organu prowadzącego nauczanie indywidualne, w ilości od 4-6 godzin tygodniowo. 11.W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w wymiarze od 4-8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. 12. Publiczne oraz niepubliczne przedszkola, kt&oacute;re prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju części oświatowej subwencji og&oacute;lnej dla jednostek samorządu terytorialnego. 13. Dla dzieci upośledzonych w stopniu głębokim organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno &ndash; wychowawcze oraz, we wsp&oacute;łpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), indywidualne zajęcia rewalidacyjno &ndash; wychowawcze. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci, rozwijanie zainteresowań otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych os&oacute;b w funkcjonowaniu w codziennym życiu. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka, oraz potrzeb rewalidacyjnych wynosi: 1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych, 2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych. &sect; 10 1. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela i dopuszczonego do użytku przedszkolnego albo programu własnego opracowanego przez nauczycieli przedszkola w ramach działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodzic&oacute;w. 2. W przedszkolu nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego, oraz przedstawia swoje propozycje Radzie Pedagogicznej. 3.Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodzic&oacute;w, podejmuje uchwałę w kt&oacute;rej ustala zestaw program&oacute;w wychowania przedszkolnego lub przedszkolny zestaw podręcznik&oacute;w. 4.Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. 5. Na terenie przedszkola organizowana jest nauka religii w grupach dzieci 6-letnich. 6. W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe. Zajęcia te realizowane są w ramach sz&oacute;stej bezpłatnej godziny pobytu dziecka w przedszkolu lub po godzinach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Logopedia, zajęcia korekcyjne: korekcyjno &ndash; kompensacyjne, gimnastyka korekcyjno &ndash; kompensacyjne oraz socjoterapia organizowane są w ramach pomocy psychologiczno &ndash; pedagogicznej. 7. Wszystkie zajęcia dodatkowe prowadzone są według program&oacute;w własnych opracowanych zgodnie z rozporządzeniem. 8. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w tym zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, gimnastyki korekcyjnej a także religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi: 1) z dziećmi 3-4 lat - około 15 minut; 2) z dziećmi 5-6 lat - około 30 minut. 9. Przedszkole dokumentuje zajęcia prowadząc: 1) dziennik zajęć dla każdego oddziału; 2) dziennik zajęć dodatkowych prowadzonych w przedszkolu. 10. Program może być dopuszczony do użytku, jeżeli uzyskał pozytywne opinie rzeczoznawc&oacute;w wskazanych odpowiednio przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub ministra właściwego kultury i ochrony dziedzictwa narodowego spośr&oacute;d rzeczoznawc&oacute;w wpisanych na listy rzeczoznawc&oacute;w prowadzone przez tych ministr&oacute;w. 11. W przedszkolu wyboru programu dokonują nauczyciele, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci i przedstawiają swoje propozycje Radzie Pedagogicznej. 12. Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodzic&oacute;w podejmuje uchwałę, w kt&oacute;rej ustala zestaw program&oacute;w wychowania przedszkolnego. 13. Przedszkolny zestaw program&oacute;w wychowania przedszkolnego obowiązuje przez 3 lata szkolne. W tym czasie zmiany mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez Radę Pedagogiczną, na wniosek nauczyciela lub Rady Rodzic&oacute;w. &sect; 11 1. Publiczne Przedszkole w Łazach jest plac&oacute;wką wielooddziałową z podziałem na grupy wiekowe. Przedszkole funkcjonuje w dw&oacute;ch budynkach: przy ulicy Topolowej 9 i przy ulicy Kolejowej 8. W zależności od potrzeb tworzone są grupy zbliżone wiekowo tj. dzieci 3-4 letnie, 4-5-letnie, 5-letnie, 5-6-letnie, 6-letnie. 2. Przedszkole jest 7 oddziałowe. 3. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 170. 4. Do realizacji cel&oacute;w statutowych przedszkole posiada: 1) 7 sal przedszkolnych dziennego pobytu dzieci; 2) pracownię logopedyczną; 3) pomieszczenia biurowe i administracyjno- gospodarcze; 4) kuchnię; 5) 2 szatnie dla dzieci i personelu; 6) 1 plac zabaw, do drugiego dzieci mają dostęp. 5. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie. &sect; 12 1. Szczeg&oacute;łową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola i aneksy do arkusza organizacyjnego zatwierdzań organ prowadzący przedszkole. 2. Arkusz organizacji przedszkola określa: 1) Liczbę dzieci i czas pracy poszczeg&oacute;lnych oddział&oacute;w. 2) Liczbę pracownik&oacute;w przedszkola, w tym pracownik&oacute;w zajmujących stanowiska kierownicze, ich etaty, godziny pracy, rozkład tygodniowy pracy nauczycieli z dziećmi, zajęcia dodatkowe, przerwę wakacyjną. 3) Og&oacute;lną liczbę godzin pracy finansowanych ze środk&oacute;w przydzielonych poprzez organ prowadzący przedszkole. &sect; 13 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony poprzez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodzic&oacute;w ( prawnych opiekun&oacute;w). 2. Na podstawie ramowego rozkładu nauczyciel (nauczyciele), kt&oacute;remu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczeg&oacute;łowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. RAMOWY ROZKŁAD DNIA W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU NR 1 W ŁAZACH w godzinach 6.30-16.00 6.30-8.30 Przychodzenie dzieci do przedszkola. Czynności porządkowe, organizacyjne, opiekuńczo-wychowawcze. Wspieranie rozwoju dziecka poprzez r&oacute;żnorodne zabawy i zajęcia prowadzone pod kierunkiem nauczyciela, w tym zabawy ruchowe i dydaktyczne. Zabawy spontaniczne z inicjatywy dzieci. Indywidualna praca z dzieckiem zdolnym oraz wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 8.30-9.00 Ćwiczenia poranne. Przygotowanie do śniadania, zabiegi higieniczne i samoobsługowe, wdrażanie do przestrzegania zasad obowiązujących w sali. 9.00-9.30 Śniadanie. Zwr&oacute;cenie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku, utrzymanie porządku wok&oacute;ł siebie oraz zachowanie prawidłowej postawy i umiejętności w posługiwaniu się sztućcami. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po posiłku. 9.30-11.30 Wspieranie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie dydaktycznych zajęć programowych wg tygodniowego rozkładu zajęć. Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci poprzez ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu, spacery i wycieczki. Zabawy spontaniczne z inicjatywy dzieci. 11.30-12.00 Przygotowanie do obiadu, zabiegi higieniczne i samoobsługowe, wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i kulturalnego zachowania. 12.00-12.30 Obiad. Zwr&oacute;cenie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku, utrzymanie porządku wok&oacute;ł siebie oraz zachowanie prawidłowej postawy i umiejętności w posługiwaniu się sztućcami. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po posiłku. 12.30-13.30 Zabawy relaksacyjne, słuchanie literatury dziecięcej, gry i zabawy przy stolikach, zabawy spontaniczne wynikające z inicjatywy dzieci. Przygotowanie do podwieczorku, zabiegi higieniczne i samoobsługowe, wdrażanie do przestrzegania higieny i kulturalnego zachowania. 13.30-13.45 Podwieczorek. Zwr&oacute;cenie uwagi na kulturalne spożywanie posiłku, utrzymanie porządku wok&oacute;ł siebie oraz zachowanie prawidłowej postawy i umiejętności w posługiwaniu się sztućcami. Wdrażanie do czynności higienicznych i porządkowych po posiłku. 13.45-14.30 Indywidualna praca z dzieckiem zdolnym oraz wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zabawy dowolne. Czynności organizacyjno-porządkowe w sali. 14.30-16.00 Zabawy integracyjne, gry i zabawy stolikowe, zabawy dowolne wynikające z inicjatywy dzieci, zabawy kołowe ze śpiewem. Czynności organizacyjno-porządkowe. Rozchodzenie się dzieci. &sect; 14 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z &sect;8 ust.1 niniejszego statutu. 2. Dzienny czas pracy przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego (nie kr&oacute;tszy niż 5 godzin dziennie) ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora. Przedszkole jest czynne od 6.30 do 16.00 przy ulicy Topolowej 9 i od 8.30 do 14.30 przy ulicy Kolejowej 8. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 8.30 do 14.30. 3. Terminy przerw pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora. 4. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu: Rodzice dzieci 3,4,5,6-letnich korzystających z wyżywienia uiszczają co miesięczną opłatę stałą, ustaloną przez organ prowadzący. Dzienną stawkę wyżywienia ustala dyrektor plac&oacute;wki, intendent i kucharki na podstawie kalkulacji koszt&oacute;w (zmienna zależy od aktualnych cen surowc&oacute;w). Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu dokonują rodzice (prawni opiekunowie) za dany miesiąc w terminie ustalonym przez dyrektora. Za dni nieobecności dziecka w przedszkolu (opr&oacute;cz pierwszego), jeżeli jest nie zgłoszona nieobecność, odlicza się dzienną stawkę żywieniową w następnym miesiącu. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie 6 godzin dziennie oraz naukę religii. Za każdą dodatkową godzinę pobytu dziecka w przedszkolu powyżej podstawy programowej pobiera się opłatę w kwocie 1 zł. 5.W przypadku zalegania rodzic&oacute;w z opłatami za pobyt dziecka w przedszkolu, stosuje się powiadomienie pisemne do domu, a w dalszej konsekwencji powiadomienie zakładu pracy rodzic&oacute;w celem ściągnięcia należności. 6. Wszyscy pracownicy zatrudnieni w przedszkolu, w kt&oacute;rym prowadzone jest zbiorowe żywienie, mogą korzystać z posiłk&oacute;w uiszczając pełną opłatę za wyżywienie w wysokości środk&oacute;w przeznaczonych na zakup żywności, z kt&oacute;rej korzystają. 7. Przedszkole może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych dla kandydat&oacute;w na nauczycieli. Rozdział VI ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIK&Oacute;W PRZEDSZKOLA &sect; 15 Obowiązki nauczyciela 1. Nauczyciel ma obowiązek: 1) Rzetelnie realizować zadania związane z powierzeniem mu stanowiska oraz podstawowymi funkcjami plac&oacute;wki: dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, wspierać każde dziecko w jego rozwoju. 2) Wspierać rozw&oacute;j psychofizyczny dziecka, jego zdolności i zainteresowania. Stosować tw&oacute;rcze i nowoczesne metody nauczania i wychowania, planować pracę dydaktyczno - wychowawczą zgodnie z obowiązującym programem. 3) Dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. 4) Kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka. 5) Dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni miedzy ludźmi r&oacute;żnych narod&oacute;w, ras i światopogląd&oacute;w. 6) W swych działaniach kierować się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, a także szanować godność osobistą dziecka. 7) Wsp&oacute;łpracować ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i innymi. 8) Prowadzić obserwacje pedagogiczne dzieci oraz dokumentować te obserwacje, mając na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci. 9) Przestrzegać przepis&oacute;w oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepis&oacute;w przeciwpożarowych. 10) Odpowiadać za życie zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozw&oacute;j powymierzanych jego opiece dzieci. 11) Natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci. 12) Zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola w razie potrzeby zwr&oacute;cić się o podanie celu pobytu na terenie plac&oacute;wki, jeżeli zajdzie konieczność skierować tę osobę do dyrektora . 13) Niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia dzieci. 14) Planowanie miesięcznej pracy w przedszkolu oraz przedkładania dyrektorowi planu pracy wychowawczo - dydaktycznej na następny miesiąc do 28 dnia poprzedzającego miesiąca w celu zaopiniowania i zatwierdzenia do realizacji. a) Przygotowanie plan&oacute;w i dokumentacji związanych z realizacją zadań, musi być zgodne z wymogami podstawy programowej, zatwierdzonego planu, uwzględniając wykorzystaną literaturę oraz propozycje własne. b) Dokumentowanie pracy nauczyciela potwierdzone jest wpisem zajęć do dziennika, każdorazowo przed rozpoczęciem danego dnia pracy. 15) Systematycznie prowadzić pełną, niezbędną dokumentację pedagogiczną dotyczącą swojego oddziału (leżeli zajdzie taka potrzeba to oddziału, w kt&oacute;rym jest zastępstwo za nauczyciela na L4) tj: dziennik zajęć, plany miesięczne, programy, karty obserwacji, protokoły zebrań z rodzicami, zeszyty obserwacji, zeszyty wymowy. 16) Otaczać szczeg&oacute;lna opieką dzieci niepełnosprawne, op&oacute;źnione umysłowo a także zaspokajać potrzeby dzieci wyr&oacute;żniających się uzdolnieniami i zainteresowaniami. 17) Wykonywać pracę sumiennie oraz stosować się do poleceń służbowych, kt&oacute;re dotyczą pracy, jeśli nie są one sprzeczne z przepisami prawa. 18) Przestrzegać czasu pracy oraz porządku pracy ustalonego w przedszkolu. Do pracy przychodzić 10 minut wcześniej, aby zapoznać się z problemami przyjmowanej grupy dzieci. 19) Dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, kt&oacute;rych ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę materialną lub moralną. 20) Przestrzegać tajemnicy służbowej określonej w odrębnych przepisach. 21) Przestrzegać w zakładzie pracy zasad wsp&oacute;łżycia społecznego. 22) Wykonywać inne zadania zlecone przez dyrektora plac&oacute;wki zgodnie prawem, a mające na celu poprawę jakości pracy plac&oacute;wki. 23) Wykonywać czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola ze szczeg&oacute;lnym uwzględnieniem zadań zawartych w rozdziale II pkt 3 pkt 1 ni- niejszego statutu. 24) Odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom określonym w art.6, podlegają wszyscy nauczyciele. 25) W celu potwierdzenia spełnienia warunk&oacute;w niekaralności, nauczycieli przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z Krajowego Rejestru Karnego. 26) Nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci powierzonych jego opiece. Przestrzega przepis&oacute;w BHP i ppoż . 27) Nauczyciel sprawdza listę obecności dzieci na zajęciach: obecności i nieobecności dzieci odnotowuje w dziennikach zajęć. 28) Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel ma obowiązek sprawdzić miejsce, w kt&oacute;rym mają odbywać się te zajęcia np. salę gimnastyczną lub teren ogrodu przedszkolnego oraz ich wyposażenie, jeżeli stwierdzi jakiekolwiek niebezpieczeństwo, powinien poinformować o tym dyrektora przedszkola lub upoważnionego pracownika. 29) Nauczyciel w momencie przekazania grupy dzieci drugiemu nauczycielowi przekazuje mu r&oacute;wnież niezbędne informacje. 30) W sytuacji nagłej nauczyciel może opuścić oddział, ale pod warunkiem, że zapewni dzieciom opiekę innej upoważnionej osoby. 31) Obowiązkiem nauczyciela jest natychmiastowe reagowanie na zaistniałą sytuację i udzielenie odpowiedniej pomocy, jeżeli jest ona niezbędna. 32) Nauczyciel musi się zapoznać z przepisami ruchu drogowego i przestrzegać ich podczas spacer&oacute;w i wycieczek z dziećmi. 33) Zgodnie z nową podstawą programową zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciel przeprowadza analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna), kt&oacute;rej celem jest zgromadzenie informacji, kt&oacute;re mogą pom&oacute;c rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej i aby mogli dziecko w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać. Nauczycielowi diagnoza pomoże przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, kt&oacute;ry będzie realizowany w roku poprzedzając rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. 34) Nauczyciel przedstawia dyrektorowi przedszkola program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. 35) Nauczyciele: - udzielają dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej; - rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka i planują spos&oacute;b ich zaspokojenia; - prowadzą obserwację pedagogiczną, kt&oacute;rą w roku poprzedzającym p&oacute;jście dziecka do szkoły zakańczają analizą i oceną jego gotowości do podjęcia nauki w szkole; - informują dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną. Zadania logopedy: - udziela dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej; - informuje dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną; - prowadzi diagnozowanie logopedyczne; - udziela pomocy logopedycznej poprzez prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej; - podejmuje logopedyczne działania profilaktyczne; -wsp&oacute;łpracuje z najbliższym środowiskiem ucznia. Obowiązki i zadania logopedy 1. Przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy u dziecka, w tym mowy głośnej i pisania. 2. Diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wynik&oacute;w organizowanie pomocy logopedycznej. 3. Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci u kt&oacute;rych stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy. 4. Organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej wsp&oacute;łpracy z nauczycielami. 5. Prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodzic&oacute;w na zasadzie wsp&oacute;łpracy w celu ujednolicenia terapii. 6. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami. 7. Prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej. &sect; 16 Obowiązki pracownik&oacute;w obsługi 1.Zakres czynności intendenta: 1) Zaopatrzenie przedszkola w żywność, środki czystości. 2) Planowanie i organizacja zakup&oacute;w, wydawanie artykuł&oacute;w spożywczych. 3) Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami: a) Ewidencja w zeszycie dziennych zakup&oacute;w. b) Kartoteki materiałowe. c) Ewidencja artykuł&oacute;w wydawanych w danym dniu kwitowania podpisem kucharki. 1) Przydzielanie porcji żywieniowych dzieciom. 2) Planowanie wraz z dyrektorem i kucharkami jadłospisu zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością ,i wywieszanie ich dla rodzic&oacute;w. 3) Oszczędne gospodarowanie produktami spożywczymi, przestrzeganie czystości, wykorzystanie produkt&oacute;w przeznaczonych do posiłk&oacute;w zgodnie z przeznaczeniem. 4) Przestrzeganie stawki żywieniowej i termin&oacute;w przydatności do spożycia zakupionych artykuł&oacute;w. 5) Pobieranie opłat od rodzic&oacute;w za pobyt dziecka w przedszkolu. Dokonywanie termin&oacute;w rozliczeń u gł&oacute;wnego księgowego. 6) Codzienne prowadzenie raport&oacute;w. 7) Przestrzeganie przepis&oacute;w bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych. 8) Natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci. 9) Zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola w razie potrzeby zwr&oacute;cenie się o podanie celu pobytu na terenie plac&oacute;wki, jeżeli zajdzie konieczność należny skierować tę osobę do dyrektora. 10) Niezwłocznie zawiadomienie dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci. 11) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, kt&oacute;re mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracownik&oacute;w lub przynieść szkodę mieniu przedszkola. 12) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, kt&oacute;rych ujawnianie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne. 13) Wykonywanie innych czynności zlecanych przez dyrektora wynikających z organizacji plac&oacute;wki. 2. Zakres czynności kucharki: 1) Uczestniczenie w planowaniu jadłospis&oacute;w i przygotowanie wg niego posiłk&oacute;w. 2) przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepis&oacute;w higieniczno-sanitarnych, dyscypliny pracy, BHP i PPOŻ. 3) Przyjmowanie produkt&oacute;w i kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych oraz racjonalne ich zużycie. 4) Dbanie o najwyższą jakość i smak posiłk&oacute;w oraz wydawanie ich | o wyznaczonych godzinach. 5) Ścisłe przestrzeganie receptury przygotowywanych posiłk&oacute;w. 6) Oszczędne gospodarowanie produktami spożywczymi i sprzętem. 7) Przestrzeganie zgodności koloryzacyjnej przygotowanych posiłk&oacute;w z ich zaplanowaną wartością. 8) Przygotowywanie i przechowywanie pr&oacute;bek pokarmowych zgodnie z zaleceniami stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. 9) Wzorową czystość w kuchni sprzęt&oacute;w i naczyń oraz odzieży ochronnej. 10) Odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt kuchenny. 11) Natychmiastowe reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania stanowiące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. 12) Zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola w razie potrzeby należy zwr&oacute;cić się o podanie celu pobytu na terenie plac&oacute;wki jeżeli zajdzie konieczność należny skierować tę osobę do dyrektora. 13) Niezwłoczne zawiadomienie dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci. 14) Zgłoszenie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, kt&oacute;re mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracownik&oacute;w lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola. 15) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, kt&oacute;rych ujawnienie możne narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne. 16) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w spos&oacute;b jak najbardziej efektywny. Przestrzeganie przepis&oacute;w BHP, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych. 17) Wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy w przedszkolu. 3. Zakres czynności woźnej oddziałowej. 1) Zamiatanie, odkurzanie sal, ścieranie kurzu ze sprzętu, zabawek, pomocy dydaktycznych, parapet&oacute;w, p&oacute;łek na prace indywidualne dzieci. 2) Mycie umywalek, sedes&oacute;w z ożyciem środk&oacute;w dezynfekujących. 3) Sprzątanie pomocy oraz sal po zajęciach programowych. 4) Zamiatanie i zmywanie korytarza. 5) Nie udzielanie informacji o dzieciach - jest to zadaniem nauczycielek. 6) Wykonywanie innych czynności zaleconych przez dyrektora. 7) Odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produkt&oacute;w chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi. 8) zmiana ręcznik&oacute;w (pranie prasowanie). 9) Zmiana fartuch&oacute;w ochronnych. 10) Dbałość o powierzony sprzęt i rośliny. 11) Generalne porządki - mycie okien, lamperii, drzwi, parapet&oacute;w i glazury. 12) Pranie firanek, mycie podł&oacute;g, lamp oświetleniowych. 13) Mycie zabawek, sprzęt&oacute;w, mebli. 14) Trzepanie dywan&oacute;w i chodnik&oacute;w, czyszczenie ich. 15) Pomoc w noszeniu posiłk&oacute;w. 16) Pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących. 17) Dbałość o estetyczny wygląd. 18) Pomoc dzieciom w ubieraniu i rozbieraniu się. 19) Opieka w czasie spacer&oacute;w i wycieczek. 20) Pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających ( pomoc przy myciu rąk, korzystaniu toalety ). 21) Udział w dekorowaniu sali oraz innych pomieszczeń przedszkolnych. 22) Przestrzeganie przepis&oacute;w BHP, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych. 23) Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, kt&oacute;re mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracownik&oacute;w lub przynieść szkodę mieniu przedszkola. 24) Natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci. 25) Zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola w razie potrzeby zwr&oacute;cić się o podanie celu pobytu na terenie plac&oacute;wki, jeżeli zajdzie konieczność skierować tę osobę do dyrektora . 26) Niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci. 27) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, kt&oacute;rych ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne. 28) Po zakończeniu pracy należy wyłączyć źr&oacute;dła energii elektrycznej, wody i zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem. 29) Wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy w przedszkolu . 4. Do obowiązk&oacute;w pomocy kuchennej należy. 1) Dbanie porządek i czystość w pomieszczeniach kuchennych, zgodnie z przepisami sanitarnymi i BHP. 2) Pomoc w przygotowaniu posiłk&oacute;w zgodnie z jadłospisem, normami żywieniowymi i sanitarnymi. 3) Przestrzeganie norm żywieniowych. 4) Dezynfekowanie stoł&oacute;w, sprzętu, podł&oacute;g i toalet środkami dezynfekującymi. 5) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcją i przeznaczeniem. 6) Pomoc w wydawaniu posiłk&oacute;w oraz porcjowaniu zgodnie z zaleconą gramaturą. 7) Dbanie o czystość naczyń &ndash; wyparzanie ich po każdym posiłku. 8) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji naczyń kuchennych, sprzętu kuchennego, lod&oacute;wek. 9) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji pomieszczeń kuchennych,WC, szafek na odzież. 10) Dbanie o właściwe segregowanie odpad&oacute;w i wynoszenie ich w wyznaczone miejsce. 11) Używanie czystej odzieży ochronnej &ndash; fartuch, czepek, zapaska, podczas wykonywania codziennych obowiązk&oacute;w. 12) Przestrzenie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w spos&oacute;b jak najbardziej efektywny. 13) Przestrzeganie przepis&oacute;w BHP i przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych. 14) Zgłoszenie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, kt&oacute;re mają stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracownik&oacute;w lub przynieść szkody mieniu plac&oacute;wki. 15) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, kt&oacute;rych ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne. 16) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora. 17) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb plac&oacute;wki zleconych przez dyrektora. 5. Do obowiązk&oacute;w konserwatora należy: 1) Utrzymanie czystości i porządku wok&oacute;ł przedszkola i na jego posesji: koszenie trawy, zgrabianie liści, odśnieżanie dojścia do przedszkola, oczyszczanie schod&oacute;w ze śniegu i lodu, wrzucanie węgla. 2) Wykonywanie prac konserwacyjnych, prac malarskich i rozliczanie się z pobranych materiał&oacute;w. 3) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi i przeznaczeniem. 4) Przestrzeganie przepis&oacute;w przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych. 5) Zgłoszenie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, kt&oacute;re mają stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracownik&oacute;w lub przynieść szkody mieniu plac&oacute;wki. 6) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, kt&oacute;rych ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne. 7) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora. 8) Po zakończeniu pracy wyłączyć źr&oacute;dło energii elektrycznej, zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem. 9) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystanie go w spos&oacute;b jak najbardziej efektywny. 10) Dbanie estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad wsp&oacute;łżycia społecznego. 11) Strzec mienia przedszkola. 12) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb plac&oacute;wki zleconych przez dyrektora. 6. Do obowiązk&oacute;w gł&oacute;wnej księgowej należy: 1) Prowadzenie rachunkowości zgodnie z ustawami o rachunkowości, ustawą o finansach publicznych oraz innymi przepisami. 2) Prowadzenie gospodarki finansowej zakładu zgodnie z obowiązującymi zasadami. 3) Prowadzenie rachuby płac z pełną dokumentacją i ewidencją dla cel&oacute;w kosztowych, podatkowych i ubezpieczeń społecznych. 4) Kontrola kompletności i rzetelności dokument&oacute;w dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. 5) Opracowanie we wsp&oacute;łpracy z dyrektorem plan&oacute;w dochod&oacute;w i wydatk&oacute;w, sprawozdań z wykonania budżet&oacute;w, plan&oacute;w finansowych oraz analiz okresowych z wykorzystania środk&oacute;w i prognozowanych zmian w roku budżetowym. 6) Opracowanie projekt&oacute;w przepis&oacute;w wewnętrznych wydawanych przez dyrektora dotyczących rachunkowości, zasad przeprowadzania inwentaryzacji i innych procedur wynikających z konieczności właściwego funkcjonowania zakładu. 7. Do obowiązk&oacute;w sekretarki należy: &nbsp;&nbsp; 1) Prowadzenie wykazu pism przychodzących i wychodzących z przedszkola. 2) Odbi&oacute;r korespondencji. 3) Przechowywanie akt i dokument&oacute;w. 4) Kompletowanie akt&oacute;w prawnych. 5) Udzielanie interesantom informacji. 6) Przechowywanie i zabezpieczanie pieczątek. 7) Przyjmowanie telefon&oacute;w i telefonogram&oacute;w, informowanie dyrekcji o sprawach służbowych zgłaszanych telefonicznie. 8) Przyjmowanie telefon&oacute;w i zapisywanie informacji dotyczących zgłaszania nieobecności dzieci w przedszkolu w zeszycie nieobecności. 9) Prowadzenie rejestru oraz wydawanie kart zapisu dzieci do przedszkola. 10) Przepisywanie pism służbowych, obsługa kserografu, komputera. 11) Przestrzeganie przepis&oacute;w p. poż i bhp podczas pracy z zabezpieczeniem sekretariatu na koniec urzędowania. 12) Zaopatrywanie pracownik&oacute;w w legitymacje służbowe. 13) Zaopatrywanie dzieci niepełnosprawne w legitymacje, przedłużanie ważności legitymacji. 14) Wydawanie dzieciom zaświadczeń o realizacji obowiązku przygotowania przedszkolnego. 15) Prowadzenie wsp&oacute;lnie z dyrektorem dokumentacji wypełniania obowiązku szkolnego przez dzieci&nbsp; zamieszkałe w rejonie i poza rejonem . 16) Prowadzenie księgi ewidencji dzieci. 17) Prowadzenie archiwum przedszkolnego. 18) Sporządzanie wsp&oacute;lnie z gł&oacute;wną księgową przedszkola sprawozdania SIO ( System Informacji Oświatowej). 19) Prace w zakresie sprawozdawczości statystycznej ze swojego odcinka pracy. (GUS) 20) Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji. 21) Sporządzanie i kontrolowanie listy obecności pracownik&oacute;w, prowadzenie kart urlopowych pracownik&oacute;w. 22) Sporządzanie i kontrolowanie listy obecności os&oacute;b skierowanych do przedszkola przez Powiatowy Urząd Pracy. 23) Prowadzenie kartotek wydawanej odzieży roboczej pracownikom i zaopatrywanie ich według obowiązujących przepis&oacute;w. 24) Obowiązkowy wymiar pracy 30 godzin tygodniowo (8:00-14:00) 25) Przestrzeganie przepis&oacute;w o odpowiedzialności materialnej. 26) Inne pilne prace wynikające z potrzeb przedszkola lub zlecone przez dyrekcję. &sect; 17 1) Dyrektor przedszkola powierza oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodzic&oacute;w. 2) Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez okres 3 lat, zgodnie z arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny. 3) W sytuacjach gdy organizacja pracy przedszkola nie pozwala jednemu nauczycielowi prowadzić grupę przez kolejne lata, dyrektor sam podejmuje decyzję o przydziale nauczycieli do grup. &sect; 18 1.Wsp&oacute;łdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodzic&oacute;w do znajomości zadań wynikających w szczeg&oacute;lności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale oraz oczekiwań rodzic&oacute;w odbywa się w przedszkolu poprzez: 1) Wywieszanie bieżących informacji na tablicy ogłoszeń. 2) Roczne zaplanowanie termin&oacute;w zajęć otwartych i pisemne zaproszenie rodzic&oacute;w na trzy dni przed planowanym terminem zajęć. 3) Wsp&oacute;łdziałanie w zakresie pracy terapeutycznej z dzieckiem. 2. Przedszkole organizuje następujące formy wsp&oacute;łpracy z rodzicami: 1) Zebrania grupowe &ndash; organizowane 3 razy w roku lub częściej na wniosek rodzic&oacute;w. 2) Zajęcia otwarte (wg harmonogramu i ustaleń &sect;18 pkt.1 tego statutu). 3) Dni otwarte (rozmowy indywidualne). 4) Uroczystości przedszkolne i środowiskowe (wg harmonogramu uroczystości). Rozdział VII WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA &sect; 19 1.Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 &ndash; 6 lat z zastrzeżeniem ust.2, a w wyjątkowych przypadkach na wniosek rodzica, dyrektor może przyjąć dziecko do przedszkola w wieku 2,5 lat. 1) Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w kt&oacute;rym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w kt&oacute;rym dziecko kończy 6 lat. 2) Realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (6 latek). 3) Mające prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego (5 latek). 2. Dziecko kt&oacute;remu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w kt&oacute;rym kończy 8 lat. 3. Kontrolowanie spełnienia obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie kt&oacute;rej dziecko mieszka. 1) Przez niespełnienie obowiązku szkolnego lub przedszkolnego nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tym przedszkolu. 4. Dyrektor przedszkola, w kt&oacute;rym zorganizowano oddziały przedszkolne dla dzieci 6-letnich, zobowiązany jest powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie kt&oacute;rej dziecko mieszka, o spełnieniu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w tym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie. 5.Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola. 1) Przedszkole jest powszechnie dostępne dla wszystkich dzieci spełniających warunki ust.1 2) Dziecko w wieku 5 i 6 lat realizuje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (rok zerowy). 3) O przyjęciu dziecka do przedszkola decyduje liczba miejsc. 4) Rekrutację przeprowadza się w oparciu o kryteria ustawowe, oraz kryteria ustalone w porozumieniu z organem prowadzącym i wydane zarządzenia dyrektora. Podpunkt 5),6),7),8) uchyla się. Punkt 9,10,11 uchyla się. &sect; 20 1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczeg&oacute;lności: 1) Właściwe zorganizowanie procesu opiekuńczo &ndash; wychowawczego &ndash; dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej. 2) Wszystkich Szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania. 3) Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania pomocy fizycznej bądź psychicznej. 4) Poszanowania jego godności osobistej. 5) Poszanowanie własności. 6) Opieki i ochrony. 7) Akceptacji jego osoby. 8) Partnerskiej rozmowy na każdy temat. 2. Dziecko, będące wychowankiem przedszkola ma obowiązek: 1) Przestrzegania ustalonych norm wsp&oacute;łżycia w grupie. 2) Sprzątania po skończonej zabawie. 3) Poszanowania wsp&oacute;lnej własności. 4) Poszanowania pracy innych os&oacute;b (dzieci i dorosłych). 5) Przestrzegania zakaz&oacute;w dotyczących zachowania bezpieczeństwa. 6) Wywiązywania się z przydzielonych zadań. 3. Dyrektor przedszkola może skreślić wychowanka z listy dzieci zapisanych do przedszkola. Skreślenie następują na podstawie uchwały rady pedagogicznej w przypadku gdy: 1) Nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka w przedszkolu trwa dłużnej niż 1 miesiąc. 2) Rodzice nie przestrzegają postanowień statutu przedszkola i zasad odpłatności. 3) Dziecko stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa i życia innych dzieci. 4) Nie zostanie wniesiona płatność za przedszkole trwająca dłużej niż 2 miesiące. 5) Wpłynie pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka. 6) Skreślenie dziecka z listy wychowank&oacute;w nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne. 4. W przypadku przeprowadzenia do przedszkola chorego dziecka, dyrektor może odm&oacute;wić pozostawienia go w tym dniu w plac&oacute;wce. Rozdział VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE &sect; 21 1. Statut obowiązuje w r&oacute;wnym stopniu wszystkich członk&oacute;w społeczności przedszkolnej dzieci, nauczycieli, rodzic&oacute;w, pracownik&oacute;w obsługi i administracji. 2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 3. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy. &sect; 22 1.Wszelkie zmiany do Statuty Publicznego Przedszkola Nr 1 w Łazach wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej. &sect; 23 1. Teks jednolity Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia. 2. Niniejszy dokument został opracowany przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzony na posiedzeniu Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 12/20/02//2014r. Dyrektor</p>



Opublikował: Urszula Bogłowska
Publikacja dnia: 05.03.2014
Podpisał: Urszula Bogłowska
Dokument z dnia: 04.11.2013
Dokument oglądany razy: 738